Geheimnis Nr. 3: Ikigai

Finde den Sinn des Lebens

Wir freuen uns, wenn dein Tag stets mit einem Yakult beginnt. Doch was motiviert dich, jeden Morgen aufzustehen? Oder wie Japaner sagen würden: Was ist dein Ikigai? „Ikigai“ bedeutet wörtlich übersetzt „lebenswert“. Und genau das steckt hinter der Philosophie. Hierbei soll jeder für sich herausfinden, was sein Leben lebenswert macht. Die Weisheit der Japaner ist berühmt, und so haben sie einen Weg entwickelt, mit dem man sein persönliches Glück finden kann. In der heutigen hektischen und sich schnell verändernden Zeit kann man seine Ziele leicht aus den Augen verlieren. Deshalb ist es wichtig, sich bewusst mit sich selbst zu beschäftigen. Ist es der Beruf, der dich glücklich macht? Oder sind es Freunde, Familie und Hobbys? Wir helfen dir, es herauszufinden.

Gut für´s Herz und mehr

Quelle: Ullstein Buchverlage GmbH

Natürlich ist es wichtig für das Gemüt, Ziele im Leben zu haben. Deswegen beschreibt Ikigai auch den Zustand, den man erreicht, wenn man von Lebensfreude erfüllt ist. Die Psyche hat bekanntlich auch Auswirkungen auf unsere physische Gesundheit. So wurde bei der Ohsaki-Studie herausgefunden, dass Menschen, die angaben, ihr Ikigai gefunden zu haben, nach 7 Jahren ein geringeres Sterblichkeitsrisiko hatten. Außerdem wiesen Personen, die ihr Ikigai nicht gefunden hatten, ein signifikant höheres Risiko bezüglich kardiovaskulärer Erkrankungen auf. Ein Grund mehr, mit der Suche nach dem Ikigai zu beginnen.

Die 4 Fragen zum Glück

Wenn du dein Ikigai finden möchtest, musst du vier Fragen beantworten. Doch das klingt einfacher, als es ist. Im Bild oben kannst du sehen, wie alle Bereiche zusammenhängen. Gehe bei den folgenden vier Fragen in dich und sei so ehrlich zu dir selbst, wie es nur geht. Es wird sich lohnen!

Jetzt finde deine Schnittmengen!

Schreibe alle Antworten zu den Fragen auf und sei dabei so frei wie möglich. Gibt es etwas, das zu zwei Fragen gepasst hat? Alle Überschneidungen bringen dich zu deinem Ikigai, denn dieses sollte die Schnittmenge aus allen Bereichen sein. Falls du alleine nicht weiterkommst, rede mit Freunden darüber. Vielleicht sehen sie Fähigkeiten in dir, die du als normal abgetan hast. Doch setze dich nicht unter Druck. Es kann schon eine Weile dauern, schließlich geht es um deinen Sinn des Lebens. Wenn du eine Antwort gefunden hast, musst du nur noch den Mut finden, es auszuleben. Auch das ist nicht unbedingt einfach, doch es wird sich richtig und vor allem gut anfühlen. 

Gewinne 1 von 10 Ikigai-Büchern!

 

Mit unserem Gewinn kannst du dein Ikigai noch genauer untersuchen. Im Paket findest du ein Buch über Ikigai. Die praktischen, schnell umsetzbaren Anleitungen in diesem Buch zeigen, wie man sein eigenes Ikigai entdeckt.

Jetzt teilnehmen!

Um teilzunehmen, musst du uns nur verraten, was dein Ikigai ist. Schicke deine Antwort mit dem ausgefüllten Formular bis zum 20. Dezember 2020 ab. Wir freuen uns schon auf deinen Sinn des Lebens!

Entdecke noch mehr Geheimnisse Japans und gewinne tolle Preise!

Willkommen auf unserer Yakult-Website. Wenn du unsere Website nutzt, erscheinen Cookies zu Auswertungszwecken und zur Schaffung eines für dich wertvolleren Erlebnisses auf unserer Website. Wenn du auf 'Zustimmen' klickst, wird ein weiteres Cookie angelegt, das es ermöglicht, den Inhalt und die Werbung auf dieser und anderen Webseiten stärker auf deine Präferenzen abzustimmen.
Zustimmen Weiterlesen, wie deine Cookie-Einstellungen zu managen sind.

Are fermented foods more nutritious?

Yes, fermentation can improve the nutritional content of foods in many ways. Here we explain you how citing tempeh as an example:

Essential Building Blocks

1. Bacteria involved in fermentation produce essential building blocks (vitamins, antioxidants and minerals) that help keeping a healthy body. For instance, dietary sources of vitamin B12 are usually from animal derived foods with very few plants providing a good amount. Lupin beans per se have very little content of vitamin B12 but when fermented by Rhizopus oligosporus and Propionibacterium freudenreichii into tempeh, the content of this vitamin considerably increases making it ideal for vegetarians. 

Neutralizing Anti-Nutrients

2. The process of fermentation “neutralizes” anti-nutrients or digestion blockers. For example, phytic acid is found in many plant products and is known to reduce the digestibility of protein and the release of minerals such as magnesium, iron, calcium and zinc. In short, this acid turns plant food less nutritious. Thanks to the fermentation of soybeans, research demonstrates that Rhizopus oligosporus NRRL 2710 can decrease, in about one third, antinutritional phytic acid in tempeh. The study also show that this microbe can also improve tempeh’s nutritional value by increasing the content of available phosphate.

Diverse Community

3. Fermented foods provide bacteria that contribute to having a diverse community in our gut. A study in healthy volunteers consuming tempeh showed that the participants had an increased population of, amongst others, Akkermansia muciniphila, a bacterium that is naturally present in the intestine and has been actively researched for its benefit in metabolic syndrome.

Can fermented foods cause gas or bloating?

Yes, this could be possible. If what you eat contains live microbes, gas or bloating are part of the most reported side effects, although these are quite harmless. 

Enjoy Small Amounts

Experiencing this kind of discomfort also depends on the amount of fermented foods you are starting with. Enjoy small amounts and allow your gut to go through an adjustment period

Conclusion

Some people do not have problems, others do. When trying to find the source of bloating, it is also important to bear in mind that consuming other, non-fermented foods can also be undigestible to your body, like lactose, and  can also be a common source of bloating.  Your dietician may help you for sure with your detective work to find the cause and the solution.

Can all bacteria in fermented foods survive in the gut?

Not really again. Let’s take fermented milk as an example. Lactic acid-producing bacteria grow on the sugars and other nutrients in milk. As they multiply, the bacteria produce compounds that change the flavour, texture, and yield nutrients in a wide range of products including e.g. cheese or yogurt. 

Yogurts

Many yogurts, but not all, contain bacteria that when consumed can reach the gut alive. When this happens, these bacteria can have an impact on our health as validated by the European Food Safety Agency (EFSA). 

In a scientific opinion, EFSA’s panel on Dietetic Products, Nutrition and Allergies agreed that yogurt containing at least 108 living cells/g  starter cultures of Lactobacillus delbrueckii subsp. bulgaricus and Streptococcus thermophilus improve the digestion of lactose in people with lactose maldigestion

Do all fermented foods contain live microbes?

Not really. To produce fermented foods, ingredients must undergo a transformation process mediated by microbes, either naturally or through the addition of a starter culture. However, some products may afterwards be treated (pasteurized, baked, or filtered) in a way that ultimately kills/removes any live microbes before we consume them.

Heat Treatment

For example, sourdough.  When the dough is used to make bread it will be baked and this exposure to heat will kill the microbes. As well, some fermented vegetables are packaged in jars and may be heat treated as a means of extending its shelf life, or simply to stop the fermentation. Finally, when you prepare e.g. sauerkraut in your kitchen, you probably will be heating it, so you will also kill or inactivate the bacteria.

Conclusion

It may not always be the case for some fermented products to be treated. For those, a very high number of live bacteria will be present at the end of the fermentation.

MUST YOU HAVE A STARTER CULTURE TO MAKE YOUR OWN FERMENTED FOOD?

Yes and no. First of all, let’s recap about what a starter culture is. This is a preparation containing  a high concentration of desired microorganisms that will start and assist a fermentation by making specific chemical, smell and taste changes. Thus, the process becomes efficient, controllable, predictable and… safe!

Happy accidents

Fermented foods were born as “happy accidents” when in the early times suddenly “spoiled” food turned long-lasting and pleasant-tasting. Such accidents were possible thanks to spontaneous or natural fermentation, an event in which you only rely on the microbes present in the environment or the food to colonize the raw materials. If you opt to go for this kind of fermentation, be aware of the risk of contamination. You should take extra care about many aspects such as: acidity, oxygen, temperature, moulds, etc. By not having a proper control over the fermentation, it is possible that you may have an outgrowth of non-friendly microbes in your food. These can produce offflavours or even toxic compounds that can put your health in danger.

Conclusion

Using a starter is not a must but as you can see, it definitely gives you many advantages. This includes a fast acid formation that makes the development of non-desired bacteria much more difficult. What is also important is that, in principle, the quality of commercial starters is checked and you can get information if the microbes present can produce potential compounds that could lead to unpleasant effects including headache, diarrhea, etc.